utorok, 22. marca 2016

JANA EYROVÁ ako chudobná sirota Včera a Dnes

 Rozhodla som sa pre dvojitý článok, pretože za svoju éru čítania (ktorá je skrátka večná :D) som mala tú možnosť porovnať dve neobyčajné knižky. Prvá do mojej rubriky právom patrí, Jane Eyre je síce na svoju dobu pokroková, ale stále si zachováva klasické gotické prvky, ktoré mám veľmi rada. Na druhej strane, jedného dňa sa mi dostala do rúk kniha, prosto nazvaná Jana, ktorá je vlastne moderným prepisom Jany Eyrovej. Bola som k nej skeptická, no nakoniec mi tiež niečo dala. Prikladám zopár slov k nej ako inej verzii diela od Brontëovej. Vďaka týmto dvom spisovateľkám má teda čitateľ dve možnosti – buď dá priestor pôvodnej verzii, alebo modernej verzii, pretože každý na to historično skrátka nie je :).
Charlotte Brontëová: JANA EYROVÁ
Janu Eyrovú mám teda za sebou :-).
Jeden z najslávnejších príbehov o anglickej sirote – Jane, o dievčati, ktoré nikto nechce, ale napriek tomu dospeje so vztýčenou hlavou a vydá sa na svoje najväčšie dobrodružstvo - na sídlo Thornfield - aby robila vychovávateľku malej Adelke, ktorej
poručník je škaredý a mrzutý pán Rochester.
Sama Jana, hoci oveľa mladšia – neoplýva krásou ani vo svojej mladosti a preto týchto dvoch, chudobnú sirotu a zatrpknuto pôsobiaceho gentlemana, čaká iba jedno jediné: LÁSKA! Lenže je možné dotiahnuť ich city až pred oltár, keď pochmúrny Thornfield ukrýva tajomstvo väčšie ako si krehká, ale odvážna dievčina čo i len dokáže predstaviť?
Je ťažké napísať veci tak, ako som ich naozaj cítila – pretože Jana Eyrová je klasika, ktorú miluje takmer každý. A ja som si vlastne tiež našla pre ani nie tak Janu ako pána Rochestera (hlavne kým bol ešte nahnevaný a drsný :D) miesto v srdci. Ale celý román sa mi rozdelil na striedajúce sa časti – strhujúco zaujímavá a unavujúca, strhujúco zaujímavá a unavujúca a tak ďalej. Janine detstvo v studenej a smutnej internátnej škole sa mi zdalo veľmi pútavé, rovnako ako aj jej prvé kroky v Thornfielde, potom však nasledovala návšteva priateľov pána Rochestera a mne skrátka klipkali oči nad zdĺhavosťou. To čo nasledovalo potom ma tiež strhlo, avšak neskôr Janu zavial osud zasa niekam úplne inam a mne opäť klipkali oči. Ani neviem prečo, ale dej sa striedal z rýchleho na úplne pomalý. Pri klasických dielach však bývam zvyknutá na zdĺhavosť, ktorá akoby zavše kráčala ruka v ruke s ťažším, starším štýlom písania, avšak pri Jane Eyrovej ma to unavovalo hlavne preto, že bola naopak občas nadmieru súčasná :D. Divné, viem. Ale v každom prípade – môžem ju smelo odporučiť. Jana a pán Rochester sú totiž skutočne veľmi jedineční hlavní hrdinovia a tiež, kvôli koncu. Ak bolo pre mňa niečo na celej knihe ale úplne neočakávané – tak koniec. A tým myslím, že sa mi tak ako bol skutočne páčil :-).

ALEBO:
April Lindnerová: JANA
Po pravde, vôbec som nečakala, že sa mi táto kniha môže páčiť, bola som na ňu však zvedavá. Pri prepisoch klasických diel musí byť totiž autor mimoriadne opatrný. Ale vďaka bohu, nebola to žiadna Jane Austen a Zombíkovia, či ako... a bolo cítiť, že spisovateľka má Janu Eyrovú naozaj úprimne rada, čo aj v závere knižky vysvetlila.
Takže... áno... išlo o moderné poňatie Jany Eyrovej, dosť zvláštna idea už samo o sebe. A priznávam, prvých 50 strán sa mi zdalo neskutočne nudných, pretože som až príliš "spoznávala" klasiku. Rozumiete, dosť ťažko sa číta, keď presne viete, čo bude nasledovať, hoci aj Rochester Janu nepreflákne koňom, ale autom.
No ale potom to zrazu prišlo! Zrazu sa dej rozbehol a pristihla som sa pri tom, že som vyslovene zvedavá ako sa s nadchádzajúcimi udalosťami autorka vlastne popasuje v súčasnosti. A od tej chvíle som sa od knihy nevedela odtrhnúť!
No a ako to teda je? Jana Moorová ostáva po smrti rodičov načisto sama a nezaopatrená. Jej súrodenci nestoja za veľa, takže musí opustiť školu a živiť sa ako vie. Preto si zoženie miesto pestúnky, ale dostane sa jej vskutku delikátnej práce, pretože muž ktorého dcéru má vychovávať nie je nikto iný ako..... no áno... v podstate Rochester :D... ale v tejto knihe je to slávna rocková hviezda - Nico Rathburn. Mierne vtipné, ja viem. Jana sa presťahuje do Thornfieldského sídla a tým začína jej nový život - plný záhad a samozrejme, prvej lásky. Pretože Nico nie je len tak nejaká mrzutá hviezdička, Nico je skutočný muž!
Isteže je klasické dielo miliónkrát lepšie, ale viete čo? Aj pri tejto knihe sa mi občas tajil dych, keď sa dvaja hrdinovia postupne zbližovali. No a ten moderný nádych mal vážne niečo do seba. Páčilo sa! ;)



obr.
etropybook.wordpress.com/databazeknih.cz


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára