streda 20. apríla 2016

JOHN SINGER SARGENT a jeho dámy

John Singer Sargent mi učaroval. Bol to významný americký portrétista, hoci sa svojim americkým rodičom narodil vo Florencii (1856) a nakoniec zomrel v Londýne v roku 1925, kde už roky žil.
Talent ukázal už v mladom veku a študoval pod vedením učiteľa menom Carolus-Duran, ktorý svojich študentov viedol k voľnejšiemu štýlu, nechával ich teda oslobodzovať sa od striktných pravidiel starej školy. Až keď mal 20 rokov prvýkrát sa pozrel do Ameriky.
Verejnosť prijímala pozitívne predovšetkým jeho portréty. A hoci sa venoval akvarelom a bol aj krajinkár, píšem o ňom práve pre jeho neuveriteľne krásne a ženské portréty dám, ktoré aj mne učarovali. Jeho v súčasnosti najuznávanejšie dielo je Madame X, nádherný realizmus, avšak v jeho dobách portrét spôsobil škandál – nakoľko technika bola neobvyklá a dáma mala ešte aj odhalené ramená :).
Radšej sa presunul do Anglicka, kde od roku 1886 natrvalo býval. Aj tam ho však nasledoval jeho povestný škandál s Madame X. Carnation, Lily, Lily, Rose mu však získala aj priazeň suchopárnych Angličanov.
Sargent pracoval s jemným svetlom na plátne a s ľuďmi, ktorí na svojich portrétoch vyzerali akoby zastihnutí uprostred činnosti, s emóciou v tvárach.
Ako som na začiatku písala, zanechal po sebe aj iné práce – krajinky, obrazy ktoré zachytávali jeho cestovanie, dokonca bol britskou vládou požiadaný o vojnové výjavy... no najúspešnejší bol práve ako portrétista.
Zomrel v spánku.


Zdroje:

2 komentáre:

  1. Chvíľu som si myslela, že píšeš o Giovani Boldinim =D... strašne podobné mi prídu tie práce, len tie Boldiniho sú expresívnejšie, nedokončenejšie.... úplne si ma zmiatla =D V každom prípade milujem portréty oboch. NAjmä tá dáma v čiernych šatách - veľmi nadčasové šaty podľa podľa mňa ...a na tú dobu asi aj dosť škandlózne....tie ramená! ten výstrih! =D

    OdpovedaťOdstrániť