štvrtok, 5. mája 2016

Juliana Gray: DÁMA NIKDY NEKLAME

Mala som chuť na oddychovú viktoriánsku romancu. A dostala som ju na narodeniny :). Sprvu ma zarazilo, že dej sa neodohráva v mojom obľúbenom Londýne, ale vlastne v Toskánsku na polorozpadnutom hrade. No čoskoro som zistila, že je to práve len jedno z mnohých oživení... no a starobylý hrad :D, to je v podstate čerešnička na torte!
Mladá vdova Alexandra Morleyová je po manželovej smrti na mizine. A keďže je zvyknutá na okázalý spoločenský život, aby unikla londýnskej hanbe, rozhodne sa na rok utiahnuť do Toskánska a na svoj „výlet“ nahovorí aj svoju sestru a sesternicu. Presne rovnaký nápad však majú aj traja gentlemani (áno, traja xD, aké „prekvapenie“) a trojica sa stretáva ešte skôr ako na hrad dorazia. Musím podotknúť, že dej je od začiatku milo veselý. Nielenže mi je gentlemanov vyslovene ľúto, keď stretnú rozmarné dámy a zrazu im mierne nedobrovoľne prepúšťajú svoje veľké izby v hostinci, ešte im nakoniec nechávajú aj kone a ufrflane sa vlečú do hradu po svojich... ale keď zistia, že pre akýsi omyl majú všetci šiesti na rok prenajatý rovnaký hrad, už toho majú ozaj plné zuby!
Rozhodnú sa teda, že sa budú ignorovať a pre podporu nevšímavosti dokonca uzavrú  stávku. Lenže dá sa to vôbec vydržať? Samozrejme, že nedá! Jeden z gentlemanov je totiž aj roztomilý (naozaj roztomilý!!!) vynálezca Phinneas Burke, ktorý chce na hrade nerušene pracovať na svojom „koči bez koní“. Do cesty sa mu však neustále pletie Alexandra, ktorá vlastne ani nemá tak veľmi čisté úmysly...
Sprvu sa mi zdalo, že táto knižka ma bude otravovať tým, že sa veľa času točí okolo Finnovho prototypu auta, na ktorom pracuje v priľahlej dielni... aj napriek tomu povestnému napätiu, čo sa medzi ním a Alexandrou rozpúta. No po cca štvrtine príbehu sa jeho „koč“ iba prirátal k iným sviežim nápadom. Nakoniec som mu držala palce a vcelku so záujmom čítala o dojmoch viktoriánskej dámy, ktorá sa prvýkrát v živote "rúti" (asi 50tkou :D) automobilom medzi toskánskymi vinohradmi. Naozaj som ku koncu ocenila aj stretnutie s pani Jellinekovou a ich dcérkou, ktorú volali Mercedes... ;). Ďalšie plus je samotný Finn – nie je to svetlovlasý Adonis, ani temný čiernovlasý zloduch – je to vysoký ryšavec so sklonmi k čudáctvu a mrmlaniu si popod nos :D. Je taký zlatý a originálny! Juliana Gray ho opísala tak živo, že sa v mysli naozaj nedá nahradiť nejakým vysoko príťažlivým gentlemanom a práve v tom je jeho čaro. Úplne chápem, čím Alexandru priťahoval.
Ďalej chcem povedať, že nepíšem na blogy o romancách, kým majú tie povestné stránky so zahnutými rožkami naozaj smiešne, alebo vulgárne popísané. Proste nie! Ale zasa ich tu treba čakať, veď je to červená knižnica! Neubránila som sa jednému pousmiatiu nad zvoleným výrazom, ok prižmurujem oči nad „bojovníkom“ xD, ale inak bolo všetko... no... proste tak ako má byť :).
No a nakoniec, páči sa mi, že autorka ešte dodatočne vysvetlila ako to presne s automobilmi bolo a koľko historických faktov tak trošku časovo posunula, aby vyšperkovala dej. Som rada, keď viem ako sa to dialo naozaj a keď vidím ako si potrebné udalosti vlastne autorka pedantne naštudovala!
Nevravím, že to bola dokonalá, bravúrna romanca... ale mala mnoho svetlých prvkov, pre ktoré vôbec neľutujem, že som si pri nej oddýchla.


A ešte musím podotknúť, že je súčasťou toskánskej trilógie – nezabúdajme predsa, že Alexandra má za spoločníčky ešte ďalšie dve dámy. Čiže sú tu tri knihy, ktoré sa odohrávajú akoby v rovnakom čase na talianskom hrade. Nič sa nedeje ak sa vynechajú, nenadväzujú... prvá časť ma iba tak sem tam navnadila, keď napríklad nechala nevysvetlenú scénku uháňajúceho nahého vojvodu Walingforda :D za Alexandrinou sestrou Abigail popri nočnom jazere, čo bolo naozaj vtipné... alebo Lilibethino zmiznutie s gentlemanom číslo dva. Myslím, že si ich prečítam :). 


Obr.
Market24.sk/goodreads.com

2 komentáre:

  1. Vyzerá to na ozaj milú knihu =D Na začiatku som si inak myslela, že sa to odohráva v súčasnosti =D Ešte mať tak čas na čítanie, napísala by som sem tú povestnú otázku: a kedy si ju môžem požičať???? =D.....

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Neboj sa, bude večne v mojej knižnici XD

      Odstrániť