streda, 21. septembra 2016

ÚČES VIKTORIÁNSKEJ DÁMY

Celú viktoriánsku dámu som už riešila. Ale keďže ma fascinuje, „pohrám“ sa viac – zameriam sa trebárs na účesy viktoriánskej éry.
Tak v prvom rade, ak si myslíte, že Viktoriánka sa nevedela učesať, tak tu je dôkaz, že vedela. Hoci pochybujem, že vyššia vrstva bola v tomto ohľade odkázaná na vlastné prstíky.
Viktoriánske účesy boli hladké, alebo zložité, či okrášlené lokňami, či príčeskami, ale v prvom rade, keďže neexistovalo, aby dáma vyšla na ulicu bez pokrývky hlavy, museli byť prispôsobené klobúkom. V každom prípade – boli o niečo menšie ako v predošlom období, ale o to zložitejšie.
Samozrejme, viktoriánske obdobie prechádzalo zmenami – pozrime si napríklad len vývoj takej krinolíny, od obrovského monštra, až po „zadný“ turnier. Tak to bolo aj s účesmi. Ale zakaždým boli obohatené ozdobami, či už delikátnymi hrebienkovými sponami, stužkami, alebo dokonca kvetmi.
Rozoberme si to v Rokoch

1820
Každý si vie ten účes predstaviť. Cestička uprostred čela a kučierky po stranách. Môj nie veľmi obľúbený :D.

1830
Ku kučerám na stranách sa pridáva aj iná verzia. Hlava je akoby „ovenčená“ – vlasy vyčesané v copoch okolo hlavy.

1850
Cestička a vlasy opäť sčesané na bokoch hlavy.
1870
Konečne prichádza do módy aj ofina. A keďže sa vlasy začínajú tiež vyčesávať dohora, dámy si k bohatým účesom pomáhajú príčeskami.

1880
Veľká zmena neprichádza – uzle, lokne... ale začína sa natáčať aj ofina.

1890
Účesy sú menej upäté, vlny sa začesávajú a sú voľnejšie. Ofina znova nie je v móde a prestáva sa nosiť.
Viktoriánky si vlasy nestrihali – kým k tomu neboli vyslovene donútené, napríklad chorobou. Boli na svoje vlasy hrdé. Dokonca sa udržovala tradícia, kedy ženy do špeciálnych nádob zbierali svoje vyčesané vlasy – dali sa potom vpliesť do náramkov, či sa stali súčasťou prívesku pre drahého. Aj Valentínske pohľadnice bývali posielané dotvorené z prameňom vlasov. Avšak i keď sa ich snažili ukazovať v bohatých účesoch, bohužiaľ žehličky, ktoré sa v tom období používali vlasy ťažko poškodzovali a často krát spálili tak veľmi, že museli používať parfumy na zakrytie faktu, že vlasy páchnu.

Gibsonove Dievča
Ako pikošku môžem napísať niečo o nej, o žene Charlesa Dana Gibsona . V roku 1895 začali vznikať obrázky, ktoré sa dajú vysvetliť ako prvé pin-upky, skrátka obrazy dokonalej krásy. Gibsonove dievča bolo spoznateľné práve svojim bohatým účesom, ktorý bol jej charakteristikou. Viac o jej živej predlohe (Camille Clifford) TU.
A áno, vznikol aj Gibson Boy :D. Ale nikdy nebol taký populárny ako ona :D.






Obr.
zdroje


8 komentárov:

  1. No tak informácia, že používali žehličky ma vcelku dosť zaujala. Pozrela som si video a tej žene ten účes neskutočne sekne, ale úprimne.. Žene s odstávajúcimi ušami, veľkým nosom a pod. musel byť veľmi nelichotivý ten účes. Inak ozdoby kvetov vo vlasoch zažívajú znovuzrodenie, teraz sú veľkým trendom. Všetky nevesty chcú mať živé kvety..resp. možno to začalo už skôr, ale ja som si to teraz všimla, že je to IN :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. haha, dobry postreh... máme šťastie, že teraz máme toľko možností a nenosíme všetky rovnaké účasy, lebo spoločnosť ich diktuje XD

      Odstrániť
  2. Že sa im to chcelo vytvárať :P ja som dosť lenivá, čo sa vlasov či líčenia týka, dlhšie ako 10 (vlastne ani to) minút tomu nevenujem, pokiaľ to nie je fakt že mimoriadna príležitosť xD Ale zase asi mala tá vyššia vrstva kopu voľného času a musela ho teda nejako využiť :P
    A fakt mali už vtedy žehličky? To by som nepovedala :-)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Vyssia vrstva mala sluzobnictvo,tak preco nie?:D

      Odstrániť
  3. ja chcem bohaty uces ako Gibsonové dievča :D !!!

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Ani nevrav....čo by som za neho dala...:D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Účes jako Gibson girl je vskutku překrásný, takový bych klidně nosila i když se mi do zbytku stylu vůbec nehodí :D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. haha, mne by to do štýlu aj sadlo...len nemám toľko vlasov :D

      Odstrániť