pondelok, 28. novembra 2016

Jane Austenová: EMMA

"Emma Woodhousová, pekná, bystrá a bohatá, s útulným domovom a šťastnou povahou, akoby vo svojej osobe spojovala hneď niekoľko darov života; a za tých takmer dvadsaťjeden rokov, čo bola na svete, zažila iba veľmi málo sklamania a trápenia."

Tak toto je veta, ktorou začína román "Emma" a musím povedať, že mladučkú a strašne moc životaschopnú Emmu, presne vystihuje...rovnako aj atmosféru a svižnosť tohto jedinečného dielka, ktoré pohladí po duši, rozosmeje a miestami spraví z pravej lásky takmer až vrtoch.
Áno, rozhodla som sa pozrieť do „austenovského“ obdobia, ktoré je teda regentským...  A musím povedať, že táto, vskutku nadčasová kniha, nesklamala.
Emma mi bola ako hlavná hrdinka nadmieru sympatická aj so všetkými jej rozkošnými povahovými "vadami"  - Emma je predsa považovaná za Austenovej „najomylnejšiu“ postavu -  a jej strašnou snahou robiť každému dohadzovačku, pchať svoj zámožný nosík každému do kapusty a samozrejme, schopnosťou vyrobiť si tým more nedorozumení.
Po matkinej smrti sa v podstate ona stala paňou panstva, na ktorom zostala s hypochondrickým "tatíčkom", ktorý považuje za chudinku každú šťastne vydatú ženu, ktorá musí opustiť svoj pohostinný domov a "úboho" odísť do bohatého sídla svojho manžela. (Medzi tie chudinky patrí aj Emmina spokojná sestra Isabella) Život vyššie postavenej rodinky rozptyľuje celý rad skutočne svojráznych ľudí, ktorí knihu krásne spestrujú - pán Knightley, ktorý jediný vie domýšľavej Emme vynadať, nekonečne urozprávaná slečna Batesová, nerozlúštiteľne zamilovaný pán Elton, či prostučká Harriet Smithová, priateľka Emmy, ktorej Emma svojou snahou zariadiť jej v život v prospech jej "dobra" spôsobuje katastrofu za katastrofou.
Ale ona proste nie je len taká krehotinka zo starého románu a to je mi na nej najmilšie- robí chyby, je len človek a skrátka - nie je dokonalá.
Emma však verí vo svoj bystrý rozum, je aktívna a pevne rozhodnutá - nevydať sa! Hoci všetko okolo nej sa žení, vydáva, flirtuje, červená sa ...xD a tak ďalej, vrámci etikety tej doby, kedy flirt pozostáva z toho, že muž sa proste TAK pozrie a dámu zaleje rumenec - a na to všetci vôkol vedia, že oni, preboha, snáď....xD
To, že sa Emma nechce vydať, je strašne pokrokové, hlavne keď si človek uvedomí, že Jane Austenová bola súčasníčka...a dokázala vytvoriť moderne zmýšľajúcu dámu. Tiež, je to veľmi zaujímavé, keď som si predstavila, že skutočne opisovala dobu, v ktorej žila a dokázala si z vyššej spoločnosti robiť dosť dobre spoznateľné žartíky a že dokázala knihu, v ktorej akciu nahrádzajú až čarovne kvetnaté dialógy, napísať spôsobom, ktorý proste zaujme a zabaví aj aktuálneho čitateľa.
Taktiež, bol to pre mňa jedinečne príjemný zážitok - naozaj - čítať si o plesoch, vrtochoch, výletoch, 15 minútových návštevách, len aby sa zistilo, čo je nové a mohlo sa to rozletieť po celom susedstve - robilo mi to až potešenie. Skrátka, Jane mala veľkú možnosť byť autentická, čo z diela aj napriek všadeprítomnej irónii, je cítiť.
A ani sa nemusím zmieňovať, že sa pri príbehu Emmy dalo krásne zasnívať, keď som si tak prečítala o tom, ako sa gentlemani dokázali správať k dámam...skrátka, dávna galantnosť mužov má niečo do seba xD. * a my fakt len môžeme snívať, že slečny...;//
Aby som to zhrnula - Austenová ma prekvapila svojou svižnosťou, veselosťou a proste všetkým, čo vám po knihe pomôže spríjemniť deň :).



Obr.
http://covers.feedbooks.net/

5 komentárov:

  1. videla som 4dielnú verziu Emmy z bbc produkcie...aspon si myslím a veľmi sa mi páčila....a to je tá chyba! volila som prv si to precitat ako pozrieť lebo sa mi do knihy vôbec nechce :-/

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Určite by to už nezaujalo... a úplne ťa chápem..ja som napríklad vždy chcela čítať Pýchu a Predsudok, lenže ešte skôr sme boli na výbornom divadelnom predstavení a potom sa mi už nechce znova čítať knihu, keď išli presne podľa deja (to som si zistila :D) a rozprávač v pozadí predčítal nejaké pasáže.

      Odstrániť
    2. Tiež sa zapojím. Ja som videla Emmu viacej ráz spracovanú a tiež ma to ku knihe neláka. Neviem či ma odradil Emmin charakter tak celkove alebo spracovanie s Gwyneth Paltrow.=/ Ale keď čítam tvoju recenziu, mám pocit, že je to čisto len kvôli Gwyneth Paltrow! =/

      Odstrániť
    3. No lenže mne sa napr.tá verzia páčila :D

      Odstrániť
  2. Emmu si mi odporučila som za to vďačná :) Mne sa toto dielo veľmi páčilo, film s Gwyneth to pekne zaklincoval. Pre mňa zvolili pekných hercov :D a to mne ku šťastiu stačilo, nadšená z pána Knightlyho :D som pubertálne hltala každé jeho gesto (asi sa vraciam v čase, keď som zamilovane hľadela každé víkendové ráno na Gilberta Blytha :D) Ale celkovo mi neprekážal Emmin detský a trochu aj snobský charakter, na mnohých pasážach som sa zasmiala a na tatíkov prednes o chudinkách vydatých ženách som sa obzvlášť tešila :) Za mňa ľahké príjemné čitanie pre romantické duše :)

    OdpovedaťOdstrániť