utorok, 8. novembra 2016

TUDOROVSKÝ PORCELÁN (Royal Tudor Ware - Klasika Anglického Stolovania)

Dlho, veľmi dlho som hľadala kanvičku, do ktorej by som prelievala kávu z French Pressu. Lenže čakala som na niečo, čo mi prirastie k srdcu. Niektoré kanvičky boli príliš moderné, iné príliš „baňaté“, veď si predsa nechcem nalievať čaj! ... iné príliš modré... :D Niet divu, že to musela zobrať do rúk moja kamarátka BB. Vycestovala do Poľska a popri svojom výlete obchádzala starožitníctva a nech to znie akokoľvek divne – v Poľskom starožitníctve našla tradičný tudorovský porcelán. Priniesla mi skvost, ktorý mi na prvé kávovanie prirástol k srdcu. K mojej kanvičke som sa rozhodla vyhľadať zopár informácií, predsalen je to kus histórie. Nuž, práve o tomto kúsku, aj keď spomínaný porcelán je v Anglicku dosť známy (zdá sa mi, že asi ako u nás klasické „cibuláky“), sa hľadajú informácie dosť ťažko. Aj keď najviac by ma asi zaujímalo, komu konkrétne patril a ako sa dostal až do Poľska.
Tudor Porcelain Ltd. je spoločnosť s dlhou históriu, ktorá funguje až do súčasnosti, kedy už produkuje moderný porcelán. Jej počiatky však siahajú do 18. storočia, zrodila sa v anglickom mestečku Stoke-on-Trent. Je to pôvodné mesto, ktoré v súčasnosti patrí do federácie šiestich pôvodných miest vytvorenej na počiatku 20.storočia, stále však nesie meno Stoke-on-Trent, mestečka ktoré je známe svojou dlhou históriou v oblasti výroby rôznych značiek kvalitného porcelánu. Patrí do grófstva Staffordshire.
Na Tudor Ware (známemu typu porcelánu-  tiež pod menom ako Royal Tudor) je spoločnosť zameraná od roku 1828. Spoločnosť prešla dlhým vývojom, ale tudorovský porcelán vyrábali aj iné spoločnosti. Barker Bros Ltd. ku príkladu, ktorá postavila silný základ pre nástupnícke spoločnosti. Čestne priznávam, že som neprišla tak úplne na prepojenie, popr. neprepojenie súčasnej spoločnosti s históriou Barker Bros, ktorá zastávala významné miesto na poli.  Barker Bros, hoci je uvedená aj na webe, priamo na historickom porceláne, aktuálnej spoločnosti Tudor, vznikla v Londýne v roku 1876 a zanikla v r. 1981.
V tomto ohľade mám na pohľad skorý kúsok, ktorý patrí práve do série porcelánu obdobia 1828, hoci značka na jeho rube v skutočnosti neznamená, že bola vyrobená presne v tomto roku. Kanvička je v krásnej sivo-modre farbe, načisto anglická, s vyobrazením klasického loveckého motívu.
Ak však máte porcelán s týmito „značkami“ na spodnej časti, ste vlastníkom historickej sady datovanej od 19. až do počiatkov 20.storočia.
***
Moja Kanvička
Súčasná Tudor Porcelain spoločnosť prešla re-brandingom a po utlmení znovu-zahájením činnosti, avšak v modernom duchu, v roku 2014 a aktívne pokračuje v tradícii výroby, ktorá bývala známa ručným gravírovaním a kvalitnými kúskami maľovaného porcelánu, či aj kameniny – v prípade hlavne Barker Bros. Misy, kanvičky, šálky, taniere... majú spoznateľnú črtu nie gýčových, ale zdobných kúskov. 
Od 19.storočia sú Tudor England vlastníkom ochrannej známky.



Za všetky prípadné voľné miesta v histórii sa ospravedlňujem, nájsť info k tejto téme bolo zložité. Opravy uvítam :D.



Zdroje,obr.
http://www.potteryhistories.com/
http://www.tudorware.co.uk/
https://cs.wikipedia.org/wiki/Stoke-on-Trent
http://www.gracesguide.co.uk/Barker_Brothers

7 komentárov:

  1. Acchhh fakt, je krásna tá konvička a som rada, že ma Maťo donútil zobrať ju.=D Akože mne na nu padol zrak, hneď ako som vstúpila do obchodíku. Bola tak zvláštne vysunutá dopredu "pred všetko". Potom som si povedala, že možno nájdem ešte niečo krajšie, ale nič ma neupútalo ... až potom Maťo, že aha čo som našiel. Hovorím, že viem, ja som to už videla, ale nie som si istá... No skrátka nechápal nad čím som rozmýšľala a teraz ani ja veľmi enchápem prečo som váhala, ale teda aspoň jeden bol pri rozume a som veľmi rada, že sa ti páči.=)
    Inak pozerala som si aj čo predáva tá značka teraz, keď si písala, že ešte fungujú ... ale no... nič moc. Škoda, že sa úplne odtrhli od svojich "koreňov". Napr. Wedgewood, ktorý tak rada spomínam, má tiež veľmi dlhú históriu, tiež funguje dodnes a hoci sa prispôsobil modernému zákazníkovy, stále si drží ten svoj tradičný punc. ... Škoda no. Ale keď nájdem nejaký ďalší "tudorovský servis" už nebudem váhať a nejaký kúpim aj sebe. Už len nad tou šáločkou, ktorú máš na fotke som ochkala dobrých 10 minút, aká je rozkošná.=D A pozerala som etsy a baba predáva tvarovo takmer totožnú kanvičku s podobným motívom zo začiatku 20. storočia za 75 eur.=D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. To je pravda, ich moderná tvorba už ťaží iba zo známeho mena, inak sú veľmi súčasní.
      vážne??? tak veľa??? ale zasa je fajn, že keď hľadáš, práve nájdeš aj cenovo dostupné kúsky.
      Znova patrí moja veľká pochvala aj Maťovi xD.

      Odstrániť
  2. fuha :) ozaj vycerpatelny clanok :) som o nieco mudrejsia :)....

    ozaj teraz ma napada ...vyradzujeme nejake tie veci doma a mam take skarede salky az su svojim sposobom pekne...neviem poslem ti foto a mozno sa ti budu pacit :D...a poslala by som ti ich na vianoce :D.....hmmm?

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Zlatá:D. Pošli foto a úprimne poviem ako na mňa pôsobia :-)...ďakujem,že na mňa myslíš :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. mám zakódované Polly - zaujímavé šálky :D

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Zajímavá konvička :) Je super, jak jsi do takových věcí nadšená :)

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. Áno, robí mi to takú malú životnú radosť byť obklopená podobnými vecami :D

      Odstrániť