štvrtok, 29. decembra 2016

CONSTANCE WILDE a jej Vzťah k Viktoriánskemu Odievaniu

Oscar Wilde bol ťažký fashionista, to všetci vieme. Ale čo jeho manželka? Áno, aj ona bola pre svoje outfity pozorovaná kam sa len so svojim škandalóznym mužom pohla. Constance Wilde (za slobodna Lloyd; 1859-1898) bola pôsobivá žena – dala Oscarovi dvoch synov (za zmienku stoja ich kvetnaté mená : Cecil a Vyvyan), tiež mala literárny talent a okrem iného sa napríklad zaujímala o mystiku. Písať by sa o nej dalo veľa, takže sa zamieram iba na jednu vec. Na rebelovanie, o ktoré sa v dobrom snažila pri odievaní.
Trochu neobvyklejšie, hoci neforemne, sa obliekala už pred svadbou. Avšak po svadbe s Wildom s ním začala zdieľať lásku k ľaliám a slnečniciam, čo pár zakomponoval aj do odievania, čím spolu dosť pútali pozornosť.
V prvom rade však treba podotknúť jedno, že Constance bola feministka a neznášala korzety. V tomto ohľade (hoci ja osobne by som vraždila za možnosť žiť v období korzetov xD) bola skutočne uvedomelá.
Odmietala oblečenie, ktoré bráni v pohybe a akokoľvek deformuje postavu, či ničí zdravie. Bola dokonca horlivou podporovateľkou Spoločnosti za Racionálne obliekanie(inak som to preložiť nedokázala...Rational Dress...) ktorá vznikla v Londýne v roku 1881 a stala sa editorkou ich plátku. Táto spoločnosť bola nielen proti korzetom, ale aj vysokým podpätkom a krinolínam a Constance ako jedna z jej prvých členiek horlivo nosievala voľné, ničím nevystužené sukne. Napísala dokonca aj článok o detskej móde, ktorú tvrdo odsudzovala za to, že nedáva deťom viac voľnosti. Musím spomenúť, že manžel ju podporoval. A nielen on, aj mnohé ženské organizácie. Bola populárnou verejnou hovorkyňou za Racionálne obliekanie.
Tým ako sa Constance obliekala samozrejme okrem obdivu vzbudzovala aj a predovšetkým ... tradicionalistov predsalen bolo asi viac ako voľnomyšlienkárov... škandál a pohoršenie. Išla si však za svojim a svoje názory rozhodne nezmenila.
Samozrejme, bolo to nič v porovnaní s jej manželom, ktorý jej nakoniec priniesol mnohé krušné chvíle. Ale to už je o inom.




Zdroje:
http://www.nytimes.com/2013/03/17/books/review/constance-by-franny-moyle.html aj obr.
Tv dokument o bebezpečenstvách Viktoriánskej doby
http://bookwilde.org/2013/09/11/it-isnt-always-about-oscar-wilde/
obr.
http://www.mhpbooks.com/

8 komentárov:

  1. Musel to byť zaujmavý pár najmä na pohľad. On sa radí medzi "dandy-ov", čiže očividne bol vždy dokonale oblečený do posledného detailu... a ona v očividne nie v oblečení, ktorý by zdôrazňoval... ako to nazvať ... ?ženské pôvaby?.=D Ale je pekné od neho, že ju v tom podporoval.
    A tá fotografia s jej synom je úplne perfektná! Taká uvoľnená (aspoň ten malý sa tak tvári =D) v porovnaní s tými bežnými rodinnými portrétmi.=D

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. áno, to je pravda :) ... zdá sa, že mala na tú dobu mimoriadne vrelý vzťah k svojim deťom :)

      Odstrániť
  2. No išla si za svojím, to sa mi páči! Keby som žila v jej dobe, asi by som ju podporovala v tom "voľnom" oblečení, tiež totiž nie som zástankyňou korzetov (hoci ok, nemôžem súdiť niečo, čo som neskúšala, ale podľa všetkého, čo som mala možnosť čítať a vidieť, nebolo to veľmi zdraviu prospešné :P).

    OdpovedaťOdstrániť
  3. No...určite to bola pozitívna rebelka :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Naozaj inšpirujúca žena.
    Na tvojom blogu som síce prvýkrát, no určite sa sem budem vracať, pretože je skutočne výnimočný. Tiež milujem všetko viktoriánske a ako fanúšičke alternatívnej módy sa mi veľmi tvoj štýl obliekania. c:
    Dávam ti sledovanie c:
    ☾ fluidEscence

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. ďakujem :) som veľmi rada, že si tu našla niečo srdcu blízke :)

      Odstrániť