sobota, 22. apríla 2017

Peter Jelínek: NORR OCHRAŇUJ BRITÁNIU!

Nuž, tak vám poviem, že slovenským autorom veľmi šancu nedávam, pretože podľa mňa je ešte stále malý výber z rôznych kategórií a čo ku mne kedy prišlo, to ma sklamalo. Ale možno sa naštartujem odznova a urobím po rokoch nové prieskumy, pretože som našla obľúbeného slovenského autora :). A veď aj Seneca povedal: "Je zaslepenosť odsudzovať, čo nepoznáš." A viete čo, je smutné, že môj obľúbený autor sa musí vydať sám, aby sa to spravilo poriadne a aby vôbec uzrel svetlo sveta! Dostala som od kamaráta Jomba na narodeniny útlu knižku (akurát do kabelky :D) a volá sa Norr Ochraňuj Britániu! Obálka sa mi celkom páčila a ešte k tomu, slovenský steampunk!
Lenže on vlastne ani nie je tak slovenský ako „slovenský“, pretože hlavný hrdina Terence Norr žije vo viktoriánskom Anglicku! Ach, ako pre mňa! Kniha je zbierkou poviedok, ktoré nám s jemným poprepájaním predstavujú dvojicu paranormálnych vyšetrovateľov – neokrôchaného blondiaka Norra a lady Cate, očarujúcu psioničku.
Ešte im občas pomáhala astrálna bytosť, odpudivý malý Ábel, ktorý pracuje „za tabak“. Knižka je skrz na skrz viktoriánska a zároveň správne steampunková – samá para, porcelánovo-mechanické marionety,
premyslené zbrane, ktorým ale robia garde amulety, vyvolaní démoni, či prastaré múmie alebo bytosti z medzipriestoru... čo znamená, že v tomto ohľade mi nechýbalo nič. Číta sa veľmi dobre, pretože už samotné rozdelenie do poviedok je veľmi oddychové, hoci musím povedať, že by som nepohrdla aj celému románu. Prípady, ktoré Cate a Norr riešia sú plné akcie a musím povedať, že po jemnom rozbehu dvoch prvých poviedok som v tom zrazu úplne lietala. Jelínek nám okrem spomínanej akcie naservíruje aj humor, zopár známych literárnych Viktoriáncov (čo som si obľúbila už v AnnoDracula) a akurátnu dávku osobných životov Cate a Norra, dokonca aj vyslovene hororové kúsky, ktoré by som veru nechcela čítať v noci. Ďalšie plus sú správne zvolené archaické výrazy, ktoré len podčiarkli dobovú atmosféru.
Z mínusov by som spomenula možno iba to, že kniha má ilustrácie, ktoré sú veľmi pekné, ale možno štvrtinu by som predsa vynechala, pretože proporčne mi až tak nesadli a nepôsobili úplne profesionálne. No a bonusová poviedka, ktorá bola asi vlastne dobrá, lenže keďže chcem viac toho viktoriánskeho, ja osobne by som ten priestor vyplnila opäť Norrom a Cate. Chýbajú mi :D.
Mimochodom, moja najobľúbenejšia poviedka je Dračia Žena. Bojovná Číňanka si ma získala. Hoci na päty jej šliape Prípad Nevesty Temnôt a Nepokojná Múmia.

Zdroj citátu:
http://citaty-slavnych.sk/vyhladavanie/?h=zaslepenos%C5%A5

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára